Wat verandert er ten tijde van de migratie naar VDX?
Table of Contents
Gefeliciteerd! Op het moment dat u deze pagina bezoekt is de kans groot dat uw account succesvol is overgezet naar VDX. Om het u zo gemakkelijk mogelijk te maken hebben wij voor u een aantal belangrijke zaken op deze pagina uiteengezet.
Het belangrijkste is dat u de inkomende en uitgaande mailserver gaat aanpassen naar: mail.hostingserver.nl. De volledige mail instellingen zijn hieronder terug te vinden.
- Instellen of wijzigen van e-mail na migratie
- Een nieuw klantportaal: mijn.vdx.nl
- Technische wijzigingen na migratie
- Administratieve wijzigingen na migratie
- Wijzigen mijn tarieven na de migratie naar VDX?
- Remote support middels Teamviewer
- Hoe kan twee-factor authenticatie inschakelen?
- Overige informatie
- Heeft u nog vragen?
Instellen of wijzigen van e-mail na migratie
Moet ik mijn e-mailinstellingen wijzigen na de migratie? *
Ja, Voor de inkomende en uitgaande mail kunt u mail.hostingserver.nl opgeven. De volledige instellingen kunt u hieronder terugvinden:
SSL-Verbinding:
Gebruikersnaam: het volledige e-mailadres.
Wachtwoord: <Uw wachtwoord>
Inkomende mailserver: mail.hostingserver.nl
Poort nummer: IMAP poort nr: 993 / POP3 poort nr. 995
Gebruik SSL: Ja
Uitgaande mailserver: mail.hostingserver.nl (verificatie is vereist, zelfde inloggegevens als voor de inkomende mailserver)
Poort nummer: 465
Gebruik SSL: Ja
Webmail URL: https://webmail.hostingserver.nl
StartTLS:
Inkomende mailserver: mail.hostingserver.nl
Gebruikersnaam: Je volledige e-mailadres.
Wachtwoord: <Uw wachtwoord>
Poort nummer: IMAP poort nr: 143 / POP3 poort nr. 110
Gebruik STARTTLS: Ja
Uitgaande mailserver: mail.hostingserver.nl (verificatie is vereist, zelfde inloggegevens als voor de inkomende mailserver)
Poort nummer: 2525
Gebruik STARTTLS: Ja
- Wachtwoord aanpassen:
Via het klantportaal: https://mijn.vdx.nl kun je het mailwachtwoord resetten. Hoe je dit kunt aanpassen, lees je in het volgende FAQ-artikel: https://vdx.nl/faq/mail-wachtwoord
* De genoemde instellingen zijn alleen van toepassing als u gebruik maakt van een e-mailprogramma voor het ophalen van de mail op uw computer, tablet of mobiele telefoon.
NB: Apple Mac, iMac, iPhone, iPad en Macbook gebruikers dienen nadat de instellingen zijn gewijzigd het systeem volledig te herstarten om deze te effectueren.
Via onderstaande FAQ-artikel kunt u handleidingen terugvinden, hoe u de email op een mail applicatie kunt instellen:
Outlook:
Aanmaken van een nieuw account: https://www.vdx.nl/faq/email/email-beheren/hoe-stel-ik-outlook-in-microsoft-365-programma
Wijzigen van een bestaand account: https://www.vdx.nl/faq/email/email-beheren/hoe-pas-ik-e-mailinstellingen-aan-in-outlook-2016
Android:
Samsung App: https://www.vdx.nl/faq/email/hoe-stel-ik-e-mail-in-op-android-samsung-app
Outlook App: https://www.vdx.nl/faq/email/hoe-stel-ik-e-mail-in-op-android-outlook-app
Gmail App: https://www.vdx.nl/faq/email/hoe-stel-ik-e-mail-in-op-android-gmail-app
Apple Mail:
Voor het instellen een nieuw account: https://www.vdx.nl/faq/email/hoe-stel-ik-apple-mail-in-op-mijn-mac
Voor het wijzigen van een bestaand account: https://www.vdx.nl/faq/email/email-beheren/hoe-pas-ik-in-apple-mail-de-mailservers-aan
iPhone en iPad:
Aanmaken account: https://www.vdx.nl/faq/email/hoe-stel-ik-e-mail-in-op-mijn-iphone-of-ipad
Gmail App: https://www.vdx.nl/faq/email/hoe-kan-op-mijn-iphone-de-mail-via-de-gmail-app-instellen
Wachtwoord aanpassen: https://www.vdx.nl/faq/iphone-wachtwoord-aanpassen
Mailserver aanpassen: https://www.vdx.nl/faq/mail-server-iphone-ipad
Thunderbird:
Aanmaken van een nieuw account: https://www.vdx.nl/faq/email/hoe-stel-ik-mozilla-thunderbird-in
Indien u enkel gebruik maakt van Webmail, dan kunt u na de migratie va de webmailomgeving van VDX deze is te bereiken via de volgende URL: https://webmail.hostingserver.nl. U kunt hier gebruik maken van Roundcube. U kunt daar eenvoudig aanmelden met uw e-mailadres (gebruikersnaam) en het bijbehorende wachtwoord.
LET OP: indien niet alle mappen welke bij uw voormalige hosting provider actief waren worden getoond, dan dient u deze via de instellingen in webmail (webmail.hostingserver.nl) te activeren.
Ga in het menu naar: Instellingen -> Mappen
Een overzicht van beschikbare mappen wordt nu weergegeven, door het schuifje in of uit te schakelen (grijs of blauw) kunt u een map zichtbaar of onzichtbaar maken in de webmail weergave.
Een nieuw klantportaal: mijn.vdx.nl
Op het moment dat uw account gemigreerd naar VDX, dan maakt u vanaf dat moment gebruik van het VDX klantportaal. De logingegevens hiervan ontvangt u van ons nadat uw hosting is gemigreerd. Deze gegevens worden verstuurd naar het bij ons bekende e-mailadres, dat overeenkomstig is met de gegevens welke wij hebben ontvangen van IXL. Verder wordt uw hosting naar een nieuwe server verplaatst, waar u voortaan gebruik maakt van het Plesk controlpanel.
In de volgende stappen zetten wij uiteen hoe het klantportaal van VDX werkt.
Stap 1
De URL voor het klantportaal is: https://mijn.vdx.nl
Uw klanthandle en wachtwoord ontvangt u van ons per e-mail zodra uw hostingpakket is gemigreerd. Mocht u het e-mailbericht met uw nieuw klanthandle gemist hebben, dan kunt u via onderstaande stappen de handle opvragen. In het hetzelfde e-mailbericht kunt u eventueel ook het wachtwoord resetten, door middel van de wachtwoord reset link.
Om nieuwe inloggegevens aan te vragen gaat u als eerste naar: https://mijn.vdx.nl
Stap 2
Als u de inloggegevens van het klantportaal van VDX wilt ontvangen dan klikt u onder het inlogscherm op 'Ik ben mijn wachtwoord kwijt of vergeten'
Meer informatie over het inloggen op klantportaal vindt u terug in het volgende artikel: https://www.vdx.nl/faq/klantportaal-login
Stap 3
In het volgende scherm vult u het e-mailadres in die bij onze administratie bekend is. Wij nemen hierbij de gegevens over van uw voormalige hosting provider. Als het e-mailadres is ingevuld dan klikt u op 'Verstuur'. (Het e-mailadres wat bij ons in de administratie bekend is, is doorgaans het adres waar wij de facturen heen sturen.)
Stap 4
U krijgt binnen 15 minuten een e-mailbericht van ons met uw klanthandle en een link om het wachtwoord te resetten. (Let op! De wachtwoord reset link zal slechts 1 uur geldig zijn.)
Hieronder ziet u een voorbeeld van het e-mailbericht dat u van ons krijgt als u de bovenstaande stap heeft uitgevoerd:
Stap 5
Wanneer u het wachtwoord heeft gereset, dan kunt u vervolgens inloggen op https://mijn.vdx.nl .
U kunt inloggen met uw e-mailadres of uw klanthandle. Daarna vult u het wachtwoord in dat u met de resetlink heeft gewijzigd. Na het inloggen wordt er een bevestigingslink naar uw e-mailadres verzonden.
Technische wijzigingen na migratie
Bij de migratie naar VDX vinden er ook een aantal technische wijzigingen plaats. Zo krijgt u de beschikking over een nieuw controlpanel. Hieronder leggen wij u één en ander stapsgewijs uit.
Veranderen de inloggegevens van mijn controlpanel en FTP-account?
- Na de migratie maakt u gebruik van het Plesk controlpanel. Hiervoor worden nieuwe gegevens aangemaakt. In het klantportaal: https://mijn.vdx.nl heeft u de mogelijkheid om direct in te loggen in uw Plesk controlpanel. Kijk voor een uitleg hierover op de volgende FAQ-pagina: 'Hoe log ik in op het Plesk control panel van mijn hostingpakket?'
- U kunt de logingegevens voor toegang tot de FTP eveneens vinden in het klantportaal. Kijk voor een uitleg hierover op de volgende FAQ-pagina: 'Waar kan ik mijn FTP-login terugvinden?'
- Mocht u de inloggegevens niet meer weten dan kunt u deze in het klantportaal terugvinden. In het volgende FAQ-artikel kunt u meer informatie terugvinden: 'Waar kan in mijn inloggegevens terugvinden en resetten?'
- U kunt via het klantportaal uw e-mailadressen beheren. Hier kunt u o.a. nieuwe e-mailadressen aanmaken of wachtwoorden aanpassen. In de volgende FAQ-artikelen kunt u meer informatie terugvinden:
Worden mijn website bestanden naar een andere server verplaatst?
- Ja, tijdens de migratie naar VDX wordt alle data van uw hostingpakket door ons gemigreerd naar uw hostingserver bij VDX.
Kan ik na de migratie nog gebruik maken van DirectAdmin paneel?
- Na de migratie kunt u gebruik van van het plesk control paneel. Dit is een vergelijkbaar paneel. Hier kunt u o.a. mail wachtwoorden resetten of een MySQL database aanmaken. Zie voor meer informatie het volgende artikel: https://www.vdx.nl/faq/login
Worden mijn DNS-records aangepast na de migratie?
- Ja, de DNS-records worden gewijzigd en gaan na migratie verwijzen naar de server waarop de hosting dan staat bij VDX.
- Als de DNS op dit moment naar een externe server verwijst dan worden deze records overgenomen. Het gaat hier bijvoorbeeld om een website die bij Wix gehost wordt of Microsoft365.
- Als het domein extern is geregistreerd en u wilt de nameservers van VDX gebruiken zal u deze zelf dienen aan te (laten) passen naar:
ns1.dn-s.nl 80.84.227.137
ns2.dn-s.be 18.196.180.73
ns3.dn-s.eu 34.251.57.20
ns4.dn-s.org 81.4.77.216
Wat gebeurt er op de dag van de migratie?
Er worden elke dag meerdere klanten gemigreerd. De migraties vinden plaats vanaf 09.00 tot 18.00 uur. Zodra de migratie is afgerond ontvangt u een e-mail van ons met meer informatie. Als de DNS op dit moment via iXL loopt dan wordt de DNS automatisch door ons omgezet en het pakket na migratie automatisch geblokkeerd in de klantomgeving. Het pakket is vanaf dat moment immers gemigreerd naar het platform van VDX.
Als de DNS in externe nameservers staat, dan kunnen we de DNS niet wijzigen. Je ontvangt in dat geval een e-mail van ons met het verzoek om zo spoedig mogelijk de DNS aan te passen naar de server bij VDX. De benodigde gegevens worden in dat bericht vermeld.
Is bekend op welk tijdstip de migratie plaatsvindt en ik verder geïnformeerd word?
Op de dag van migratie worden er meerdere klanten gemigreerd. De ene migratie duurt langer dan de andere. Het is dan ook niet mogelijk om u te voorzien van een tijdstip waarop de migratie plaatsvindt. Enkel dat dit op de geplande datum tussen 09.00 en 18.00 uur wordt uitgevoerd.
Remote support middels Teamviewer
Mocht u problemen ondervinden bij het configureren van uw e-mailprogramma en heeft bovenstaande instructie niet geleid tot de oplossing dan kijken we graag middels TeamViewer even met u mee.
Neem na installatie contact met ons op, en houdt het Teamviewer ID en Password bij de hand zodat wij u uw systeem remote kunnen overnemen en u weer snel op weg kunnen helpen.
Administratieve wijzigingen na migratie
Kan ik oude facturen nog inzien?
- U kunt de oude facturen bekijken via het klantportaal: https://mijn.ixlhosting.nl/
Wat is de nieuwe URL van orderportaal?
- De nieuwe URL voor het orderportaal is: https://order.vdx.nl
Wijzigen mijn tarieven na de migratie naar VDX?
Bij de migratie naar VDX wordt een passend pakket voor u gekozen. Dit doen wij op basis van meerdere factoren waaronder het verbruik van uw huidige pakket. In enkele gevallen kan dit leiden tot een prijswijziging per eerstvolgende vervaldatum, uiteraard doen wij ons uiterste best om deze gevallen tot het minimum te beperken. De vervaldatum van uw contract blijft gelijk aan die van uw voormalige hosting provider.
Hoe kan ik twee-factor authenticatie (2fa) inschakelen?
Met twee-factor authenticatie (2fa) voegt u een extra beveiligingslaag toe aan uw account bij VDX. Zie het volgende artikel hoe u dit kunt inschakelen: https://www.vdx.nl/faq/2fa
Overige informatie
Hieronder geven wij u een korte opsomming van wie wij zijn en links naar pagina's met een uitleg over diensten en producten die u zoal bij ons kunt afnemen.
Over VDX internet services
VDX Internet Services is de hostingprovider voor iedereen. Voor grote en kleine ondernemingen, maar ook voor de thuisgebruiker. Sinds 1999 zijn we al actief in de hostingbranche. Met een breed assortiment van producten en diensten ondersteunen wij u in uw online ondernemingen, zoals:
- Shared hosting
- Managed WordPress
- Microsoft 365 omgeving
- Private hosting server
- E-mail only pakketten
- Domeinnaam registratie
- Spamfiltering
- Reseller pakketten
- SSL-certificaten
Server beveiliging / Brute Force detection
Er zijn enkele protocollen actief op onze servers. Wanneer er te vaak een foutieve login plaatsvindt vanaf een bepaald IP-adres dan ziet onze server dit als een aanval. Het IP-adres van de aanvrager wordt dan geblokkeerd. Nu is het zo dat u hier zelf ook de dupe van kunt worden wanneer u niet meer beschikt over de juiste gegevens.
Een aanvraag kan dan resulteren in een time-out. Het is gelukkig vrij eenvoudig om deze blokkade zelf weer op te heffen. Kijk voor een uitleg hierover op de volgende FAQ-pagina:
https://www.vdx.nl/faq/webhosting/wat-moet-ik-doen-wanneer-mijn-ip-adres-geblokkeerd-is
Patchman
Binnen ons hostingplatform maken wij gebruik van Patchman. Dit is een programma dat actief zoekt naar verouderde code of software die tot beveiligingslekken kan leiden. Het kan zijn dat u een e-mail ontvangt van patchman@hostingserver.nl met een overzicht van bestanden die mogelijk een beveiligingslek hebben. Het verzoek zal dan zijn of u deze bestanden wilt updaten, zodat ze geen gevaar meer lopen dat ze gehacked kunnen worden.
In de praktijk zal Patchman na verloop van tijd zelf kleine, noodzakelijke wijzigingen aanbrengen als blijkt dat er geen actie is ondernomen om de geconstateerde problemen zelf op te lossen.
Antivirussoftware
Antivirussoftware is actief op onze hostingservers. Indien er geïnfecteerde bestanden aangetroffen worden dan zullen deze in quarantaine geplaatst worden.
Heeft u nog vragen?
Openingstijden op werkdagen:
09.00 - 17.00 uur
Openingstijden in het weekend:
11.00 - 13.00 uur (uitsluitend per e-mail)
Klik op deze link voor alle contactinformatie.