23 oktober 2018
U opent uw e-mail na het weekend en ziet dat er 20 nieuwe berichten in uw mailbox staan. Er is echter één probleem, het is namelijk allemaal spam. Of het nu een aanbieding is voor uw droomvakantie of een winactie van een IPad, het ontvangen van spam is erg vervelend en niemand zit daarop te wachten. In dit blogartikel leest u wat het verschil is tussen spam en phishing, waarom u spam ontvangt, wat u tegen spam kunt doen en welke opties VDX u biedt voor de optimale bescherming.
U ontvangt meerdere e-mails per dag, maar wist u dat gemiddeld 45% van alle ontvangen berichten spam is? Maar wat is spam nu eigenlijk? Spam is een verzamelwoord voor het ontvangen van ongewenste berichten in een mailbox. U ontvangt een e-mail van een onbekend e-mailadres en u weet zeker dat u zich nooit voor deze nieuwsbrief heeft ingeschreven. Deze e-mail kunt u als spam definieren. Spamberichten zijn ongewenste advertenties en niet gevaarlijk, maar wel vervelend.
Phishing is een vorm van internetfraude. U ontvangt een e-mail van uw zorgverzekering waarin staat dat u achterloopt met uw betalingen en of u het resterende bedrag zo snel mogelijk wil overmaken via bijgaande link. Dit is een voorbeeld van een valse e-mail, oftewel phishing. Hierbij proberen internetcriminelen gevoelige informatie zoals gebruikersnamen, wachtwoorden, pincodes en bankgegevens te bemachtigen door zich voor te doen als een betrouwbare instantie; bijvoorbeeld uw bank, zorgverzekering of een collega. Bent u benieuwd hoe u een phishing mail kunt herkennen? Bekijk dan snel deze zes aanwijzingen. Wilt u graag uw kennis testen op het gebied van phishing? Start dan de phishing-quiz!
Veel (legale) bedrijven verkopen uw gegevens door aan derden. Met andere woorden, ook uw e-mailadres is te koop voor spammers. Daarnaast worden er veel acties georganiseerd door bedrijven waarbij u enkel uw e-mailadres hoeft in te vullen en vervolgens kans maakt op die reis naar het zonnige zuiden of een spiksplinternieuwe auto. ‘If the product is free, you become the product’. Hier heeft The Conversation een interessant artikel over geschreven. Het lijkt onschuldig, maar helaas zijn uw gegevens veel waard voor andere bedrijven. Iedere keer wanneer u uw e-mailadres invult, moet u rekening houden met de mogelijkheid dat uw e-mailadres wordt doorverkocht.
Er zijn verschillende mogelijkheden om spam tegen te houden. Eén van de opties is uzelf uitschrijven op de ontvangen nieuwsbrieven. Elk bedrijf is verplicht een uitschrijfoptie toe te voegen in een verstuurde mailing. Vaak is dit een link dat onderin het bericht is terug te vinden (unsubscribe). Een andere optie is het blokkeren van het e-mailadres van een bepaalde afzender. Op die manier ontvangt u helemaal geen e-mail meer van de desbetreffende verstuurder. Lees hier hoe u spam blokkeert in Outlook, Windows mail, Gmail, Hotmail & Mac mail. Bent u een VDX klant? Dan heeft u de mogelijkheid om in het Plesk controlepaneel de optie om afzenders te blokkeren. Ontvangt u na deze stap nog steeds ongewenste berichten en heeft u daar veel last van? Dan heeft u de mogelijkheid om een klacht over spam door te geven aan de Autoriteit Consument en Markt (ACM) via de website.
De makkelijkste en meest simpele manier om spam tegen te houden is het gebruik van een spamfilter op uw computer. Het nadeel hiervan is dat u wel zelf verantwoordelijk blijft voor het tijdig updaten van deze software. Maak daarom gebruik van een online spamfilter die wordt aangeboden door een uw internet- of hostingprovider. Deze filtert alle spam voordat de e-mail in uw mailbox terecht komt. Op deze manier bent u extra beschermd. Bij VDX Internet Services bieden we het premium spamfilter (PASS) aan. Dit is ons onverslaanbare spamfilter dat ervoor zorgt dat 99,9% van de spam en phishing nooit uw mailbox bereikt. Hiermee voorkomt u het continu handmatig moeten verwijderen van spam en verhoogt u de stabiliteit en beveiliging van uw (bedrijfs)netwerk. Gaat u voortaan zorgeloos aan de slag?